Богато наслеђе, драмски успеси и нови хоризонти сценских уметности у Врањској гимназији
Богато наслеђе, драмски успеси и нови хоризонти сценских уметности
у Врањској гимназији
Гимназија „Бора Станковић“ у
Врању одувек је много пажње поклањала културно-уметничким садржајима за младе
жељне лепоте креативности – слободне игре духа, који их образују и васпитавају дубином
и богатством свевременских порука, ношеним моћним крилима бескрајне маште.
Ученици Врањске гимназије,
захваљујући својим талентима и вредном раду, не престају да доприносе културном
животу школе и увек се радо одазивају и придружују бројним културним
манифестацијама у граду. Лепотом своје младости и уметничког дара они обогаћују
поетику традиционалних тема и дају им посебну вредност – представљајући мост
између вечности, из које извире и у коју се улива вековна култура нашег народа
и нашег града, и садашњости – нових генерација који разумеју, поштују и
прослављају своју духовну традицију.
У складу са свестраношћу,
различитим врстама талената и интересовања ученика, у Гимназији постоји велики
избор ваннаставних активности – много секција, као и модела рада у оквиру
програма „Обогаћени једносменски рад“.
Секција за коју већ годинама
влада највеће интересовање и која се истиче изузетно квалитетним радом,
успешним наступима и бројним наградама, као и хуманитарним ангажовањем – јесте Драмска
секција Врањске гимназије. За њен посвећени рад и изузетне резултате заслужни
су Нела Димитријевић, професорка српског језика и књижевности и ментор
секције, као и талентовани ученици које она организује, подржава и усмерава
вредним поукама и саветима како би увек блистали на сцени.
Драмска секција Врањске
гимназије је у протеклим деценијама често учествовала и освајала награде на
Позоришним сусретима ученика гимназија Србије, у Првој крагујевачкој гимназији.
Међутим, током претходних година, драмска секција новије генерације посебно
се прославила редовним годишњим приредбама и запаженим наступима, и у Врањском
позоришту и у Крагујевцу, на поменутим Сусретима тј. на такмичењу најбољих
драмских секција у Србији. У претпрошлој школској години учествовала је и на
фестивалу „Фестимир“ у Земуну, у организацији Земунске гимназије и Гимназије
„Никола Тесла“ у Будимпешти. Током претходне школске године, вођени идеалом
хуманости, гимназијалци су припремили и три пута одиграли представу „Исповести“
подржавши акцију Друштва онколошких пацијената у Врању „Октобар, месец борбе
против рака – Боркин завет“.
Драмска секција је најсјајнији
успех постигла је представом „Судије“, на 26. Позоришним сусретима у
Крагујевцу, у априлу 2024. Тада су наши ученици својом појавом и говором на
сцени надмашили све друге учеснике и освојили чак три награде: за најбољи
сценски покрет, за најбољи сценски говор и за најбољу представу у целини! Ученице
Емилија Арсић и Милица Данев написале су сценарио представе, који се заснива на
темама и мотивима приповедака „Вођа“ и „Данга“. Прича о моралним искушењима и
односу власти и народа уоквирена је и поентирана мотивима из Књиге о судијама у
Библији, тако да добија универзални смисао. За оригиналну сценографију
представе заслужан је Александар Ђорђевић, професор ликовне културе.
Представа „Судије“ представља
својеврсни омаж чувеном Радоју Домановићу, некадашњем професору Врањске
гимназије и оснивачу њене прве драмске секције, из које се касније развио
позоришни живот у Врању.
Некада, Радоје Домановић је био
инспирисан највећим песником српске културе и најбољом традицијом свог народа –
прва представа коју је режирао и поставио са ученицима Врањске гимназије била
је „Горски вијенац“. Бесмртни
Његош представља темељ, изворно надахнуће културног живота и у нашем граду. Сада,
нове генерације ученика настављају у духу својих великих и прослављених
претходника – да оживљавају дела највећих писаца на сцени, не заборављајући на
вечну борбу добра и зла у позадини, усред које „прича увек треба да буде вођена
идеалима љубави и човечности“.
Представа „Судије“ је такође
остварила запажен успех на 43. Међуокружној
смотри аматерских позоришта у Лебану. Освојили су награду за најбољу колективну
игру, специјално признање за сценарио и режију представе, а уч. Луна Митровић,
која је играла у две представе на фестивалу, проглашена је за најбољу младу
глумицу.
Због њеног
уметничког света у малом – са дугом и богатом традицијом, због младих који чувају
културну баштину своје земље и свог града, с ослонцем на највеће духовне
вредности, као и због занимања нових генерација за различите врсте и форме
уметничког израза и креативну индустрију, Министарство просвете РС је одобрило
захтев Врањске гимназије да се оформи нови смер за ученике са посебним
способностима за сценску и аудио-визуелну уметност.
У септембру 2024.
године, свечано је дочекано одељење новог смера – I1, који
је уписало 16 ученика – од 20 кандидата који су положили пријемни испит у мају.
Наставни програм новог смера близак је програму друштвено-језичког смера, само
што је обогаћен новим уметничким предметима – сценском и аудио-визуелном
уметношћу. Ученици новог сценског одељења имаће прилику да
стекну широко гимназијско образовање током наредне четири године - како из
друштвених тако и из природних наука, с акцентом на уметнички програм и
креативне садржаје. Из године у годину повећаваће им се часови практичне
наставе из уметничких предмета. На тим часовима – вежбама подељени су у две
мање групе, где свако добија посебну пажњу и прилику за креативно учење и
изражавање. Програм смера је у складу са интересовањем нових генерација за
интернет, језичку и општу културу, јавни наступ, медије, примењену уметност и друге
савремене трендове.
Уметнички предмети – сценске
уметности, које предаје проф. Нела Димитријевић и аудио-визуелне
уметности, које предаје проф. Александар Ђорђевић омиљени су часови ученика
новог смера. Они су још увек на почетку свог гимназијског пута – откривања
света око себе и самооткривања, опробавања на сцени и истраживања разноврсних
уметничких форми, као и једног свестраног образовања које нуди Гимназија и на
овом смеру. Програм смера омогућава ученицима да се током школовања пронађу,
снађу и увиде најбољу професионалну оријентацију за себе, да се определе за
факултет, односно каријеру по жељи, не ограничавајући их у том избору. Након
завршене Гимназије, можда многи неће наставити сценским путем и уметничким
стазама ка будућности, али ће сигурно ка њој кренути са више самопоуздања,
самосвести и креативности, као и са најлепшим успоменама на гимназијске дане.
Ана Стоиљковић, проф. српског
језика и књижевности у Гимназији „Бора Станковић“
Фотографије у прилогу:
Драмска секција на свечаној
додели награда у Првој крагујевачкој гимназији 2024.
Одељење I1 – ученици са посебним
способностима за сценску и аудио-визуелну уметност